Summer Course
Eskolatze-hizkuntza eraikitzen: nola lagundu ikasleei?

Eskolatze-hizkuntza eraikitzen: nola lagundu ikasleei?

26.Jun - 28. Jun, 2019 Cod. H03-19

Description

In this Summer Course, we will underline the importance of working on language in all curriculum areas and subjects and rsee how contents and language can be integrated to achieve educational goals. In addition, tools and strategies that can be used to support the development of academic language, both in linguistic and non-linguistic areas, will be presented and developed.

To achieve the objectives of the course, the hands-on workshops will be as important as the theoretical sessions. In this way, workshops will be organized in which the focus will be placed on the school, on the one hand, and classroom work or educational space, on the other. We will start with two conferences in which we will talk about the concept of multiple literacy, to later give way to spaces for reflection, and we will analyze strategies and tools to practice reading and writing of texts, oral comprehension, expression and interaction, and we will work on ways to integrate them into proposals for their implementation in the classroom.

Read more

Objectives

To make visible the connection between content and language teaching.

To identify the students' barriers to read, listen, write and produce texts in the curriculum areas.

The use of strategies related to language skills by teachers in all areas, both languages ​​and other areas, to help students understand and produce better academic texts, both oral and written, and also to help them develop ways to collaborate and interact with others in their learning process.

To show the place that the decisions we make in all areas about languages ​​have in school documents (Language Plan, Reading Plan...).

Read more

Activity directed to

  • Teachers

Contributors

Program

26-06-2019

08:45 - 09:00

Dokumentazio banaketa

09:00 - 09:15

Ikastaroaren aurkezpena

09:15 - 10:30

“Hizkuntzen Trataera gure ikastetxean: eskolatze hizkuntza eraikitzen“

  • Maria Victoria Apraiz Jayo Berritzegune Nagusia - Hizkuntza Taldeko Aholkularia
  • Iratxe Renteria Uriarte Berritzegune Nagusia - Hizkuntza Taldeko Aholkularia
10:30 - 11:45

“Pluriliteracies teaching for learning: designing environments for deeper learning and personal growth. (I)“

  • Torsten Oliver Meyer Gratz Group_ECLM: European Centre for Modern Languages of the Council of Europe): - Coordinator Gratz Group
11:45 - 12:15

Break

12:15 - 13:45

“Pluriliteracies teaching for learning: designing environments for deeper learning and personal growth. (II)“

  • Torsten Oliver Meyer Gratz Group_ECLM: European Centre for Modern Languages of the Council of Europe): - Coordinator Gratz Group
13:45 - 14:00

Synthesis

27-06-2019

09:00 - 10:15

“Jakintza arloak behar duen hizkuntzaren lanketa ikaskuntza sakona sustatzeko. “

  • Karmele Perez Lizarralde Mondragon Unibertsitatea - Irakasle/ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Pilar Sagasta Errasti Mondragon Unibertsitatea - Irakasle/ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
10:15 - 11:30

“Tailerra (I) Ereduen lanketa“

  • Eneritz Garro Larrañaga Mondragon unibertsitatea - irakasle/ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Idurre Alonso Amezua mondragon unibertstiatea - irakasle/ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Agurtzane Azpeitia Eizaguirre Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Nagore Ipiña Larrañaga Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
11:30 - 12:00

Break

12:00 - 13:15

“Tailerra (II) Materialen sorkuntza“

  • Eneritz Garro Larrañaga Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Idurre Alonso Amezua Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Agurtzane Azpeitia Eizaguirre Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
  • Nagore Ipiña Larrañaga Mondragon unibertsitatea - Irakasle/Ikerlaria. Berrikuntza eta esku-hartzea gizarte kulturanitz eta eleanitzetan jakintza-lerroan.
13:30 - 14:00

Synthesis

28-06-2019

09:00 - 10:15

“Hizkuntzaren trataera: gelako jarduerak eta estrategiak“

  • Iratxe Renteria Uriarte Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
  • Maria Victoria Apraiz Jayo Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
10:15 - 11:30

“Tailerra (III). Arazo-egoera batetik abiatuta gure jarduerak sortzen (I)“

  • Iratxe Renteria Uriarte Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
  • Maria Victoria Apraiz Jayo Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
11:30 - 12:00

Break

12:00 - 13:30

“Tailerra (IV). Arazo-egoera batetik abiatuta gure jarduerak sortzen eta hobetzen (II)“

  • Iratxe Renteria Uriarte Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
  • Maria Victoria Apraiz Jayo Berritzegune Nagusia - Hizkuntza arloko aholkularia
13:30 - 14:00

Synthesis

Directors

Iratxe Renteria Uriarte

Berritzegune Nagusia, Ingeles Laguntzailea

Collaborator in the Languages ​​Group of the Central Services of Innovation, Research and Training for Teachers of the Basque Government. - BA in English Philology and English teacher since 1995. -Berrimet (University Master in Projects of Methodological Didactic Innovation and Management in Educational Organizations) (University of Mondragón) - Collaborator in the Languages ​​Group of the Central Services of Innovation, Research and Teacher Training since 2015.

Maria Victoria Apraiz Jayo

Berritzegune Nagusia, Euskara arloko laguntzailea

Berritzegune Nagusiko hizkuntza ataleko aholkulari-kolaboratzailea - Euskal Filologian lizentziatua eta Euskara irakaslea 1984tik. - Euskara arloko aholkularia Bilboko Berritzegune Nagusian (2005ean hasita) - Hizkuntzen didaktikan eta, batez ere, Hizkuntzen Trataera Bateratua programan aholkulari eta material egile Teresa Ruiz eta Marimar Perez lankideekin batera. Zenbait argitalpen: (lankidetzan) Trabajando la competencia en comunicación lingüística en el aula, Aula de innovación educativa, 188, 2010, 32-37. or. (lankidetzan) El tratamiento integrado de lenguas: Los proyectos de comunicación. Lengua castellana y literatura: investigación, innovación y buenas prácticas 2011, 151-174. or (Lankidetzan) La enseñanza integrada de las lenguas en la escuela plurilingüe. Revista Iberoamericana de educación, 119-137. or.

Speakers

Idurre Alonso Amezua

Huhezi Koop.E

Berrikuntza eta esku-hartzea testuinguru kulturanitz eta eleanitzetan taldeko kidea da Mondragon Unibertsitatean. Irakasle- ikerlari hau Euskal Filologia lizentziaduna da (EHU, 2000); 2005ean, HIZNET hizkuntza plangintza graduondoa burutu eta, 2009an, doktore tesia aurkeztu zuen EHUn. Egun, Mondragon Unibertsitateko Humanitate eta Hezkuntza Zientzietako Fakultatean, Hizkuntza eta Literatura departamentuan dihardu irakasle ikasketetan eta BH masterrean. Ikerketa jarduerari lotua. Esteka honetan ikus daitezke argitaratu dituen artikuluak, txostenak eta parte hartu dituen ikerketak. https://www.mondragon.edu/es/grado-educacion-primaria/profesorado/-/profesor/idurre-alonso-amezua

Agurtzane Azpeitia Eizaguirre

Berrikuntza eta esku-hartzea testuinguru kulturanitz eta eleanitzetan taldeko kidea da Mondragon Unibertsitatean. 1996an, Deustuko Unibertsitatean Euskal Filologian lizentziatua, 2010ean, doktore tesia aurkeztu zuen. Egun, Mondragon Unibertsitateko Humanitate eta Hezkuntza Zientzietako Fakultatean, Hizkuntza eta Literatura departamentuan egiten du lan irakasle-ikertzaile honek. Hizkuntzaren didaktika du irakasgai Haur eta Lehen hezkuntzako graduetan eta Practicum-etan. Esteka honetan ikus daitezke argitaratu dituen artikuluak, txostenak eta parte hartu dituen ikerketak. https://www.mondragon.edu/eu/ikerketa-transferentzia/berrikuntza-hezkuntzan/ikerketa-transferentzia-taldeak/-/mu-inv-mapping/ikertzaile/agurtzane-azpeitia-eizaguirre

Eneritz Garro Larrañaga

Nagore Ipiña Larrañaga

Nagore Ipiña received her PhD in Educational Sciences from Mondragon University and a degree on Audiovisual Communication (University of the Basque Country). Her research areas are the following: multilingual education, attitudes towards languages, digitalization and innovation in foreign language learning and teaching processes. Her work could be found in the next link: https://www.mondragon.edu/eu/ikerketa-transferentzia/berrikuntza-hezkuntzan/ikerketa-transferentzia-taldeak/-/mu-inv-mapping/ikertzaile/nagore-ipina-larranaga

Torsten Oliver Meyer

Dr. Oliver Meyer is Professor for English Language Didactics at the Johannes Gutenberg-University/Mainz. His Ph.D dissertation is on instructed strategy use and its effect on oral language performance in young language learners. He is especially interested in developing and disseminating cutting-edge, evidence-based teaching strategies. Oliver Meyer has authored several textbooks and is currently working on a conceptual framework for the next generation of digital textbooks (Learnscaping: Beyond the digital textbook). He is currently coordinating “CLIL 2.0: Literacies through Content and Language Integrated Learning: effective learning across subjects and languages”, a project for the European Centre for Modern Languages (ECML). The Graz Group is made up of experts such as Christiane Dalton-Puffer, Do Coyle, Christiane Dalton-Puffer, Ana Halbach, Irina Hawker, Ana Llinares, Roy Lyster, David Lasagabaster....

Karmele Perez Lizarralde

Berrikuntza eta esku-hartzea testuinguru kulturanitz eta eleanitzetan taldeko ikerlaria da Mondragon Unibertsitatean. Irakasle ikerlari honek Deustuko Unibertsitatean, euskal Filologia ikasketak burutu (1989), Itzulpengintza masterra egin (EHU,1999) eta doktore tesia aurkeztu zuen Mondragon Unibertsitatean (2014). Egun, Mondragon Unibertsitateko Humanitate eta Hezkuntza Zientzien Fakultatean, Hizkuntza eta Literatura gunean dihardu hizkuntzaren eta literaturaren didaktikan. Bere lan ibilbidean hainbat artikulu idatzi eta proiektu bideratu ditu Esteka honetan ikusgai: https://www.mondragon.edu/eu/ikerketa-transferentzia/berrikuntza-hezkuntzan/ikerketa-transferentzia-taldeak/-/mu-inv-mapping/ikertzaile/karmele-perez-lizarralde

Pilar Sagasta Errasti

Degree in English Philology (1988), PhD in Philosophy and Education Sciences (UPV, 2001), postgraduate studies related to the development of the foreign language taken at the University of Reading (United Kingdom) and currently teacher-researcher at Mondragon Unibertsitatea, Faculty of Humanities and Education Sciences (HUHEZI). Teacher in the grades of Infant Education and Primary Education and in the practicum and coordinator of the official Master's Degree in multicultural and multilingual contexts. As a researcher, she is part of the group Innovation and Intervention in Multicultural and Multilingual Societies (Scope of Communication and Education). Pilar Sagasta has a long history of teaching the foreign language and is currently researching aspects related to sociocultural and linguistic diversity in schools, together with HUHEZI research groups. More information: https://www.mondragon.edu/en/research-transfer/innovation-in-education/research-and-transfer-groups/-/mu-inv-mapping/investigador/maria-pilar-sagasta-errasti

Registration fees

REGISTRATIONUntil 01-03-2019Until 31-05-2019Until 26-06-2019
0 EUR - -
- 81,00 EUR95,00 EUR
- 48,00 EUR -
- 20,00 EUR20,00 EUR
- 48,00 EUR62,00 EUR
- 48,00 EUR -
- 71,25 EUR -
- 71,25 EUR -
- 71,25 EUR -

Venue

Bizkaia Aretoa-UPV/EHU

Avenida Abandoibarra, 3. 48009- Bilbao

Bizkaia

43.268446,-2.9377948999999717

Bizkaia Aretoa-UPV/EHU

Avenida Abandoibarra, 3. 48009- Bilbao

Bizkaia