Educación científica y competencias STEAM: su integración real en el aula

05.Urr - 08.Aza

Kod. @52-20

Erabilgarritasuna kalkulatzen...

Itxarote zerrenda
Data gaindituta

Ikastaro honek Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Saileko baliozkotzea du (2068170014 kod.) unibertsitateaz kanpoko irakasleentzat. Nafarroako Gobernuaren Hezkuntza Sailaren  baliozkotzea ere  dauka irakasleen etengabeko prestakuntza gisa.

Ikastaroak Lehen Hezkuntzako eta Bigarren Hezkuntzako irakasleak bildu nahi ditu, Hezkuntza Zientifikoa eraldatzeko eta STEAM konpetentziak ikasgeletako praktika didaktikoan sartzeko jarduera-modu eraginkorrei buruzko gogoeta egiteko, eztabaidatzeko eta ideiak partekatzeko.

STEAM sigla ingeleseko akronimo batetik dator, eta zientzia, teknologia, ingeniaritza, arteak eta matematikak (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) aipatzeko erabiltzen dira. Mundu mailan lan-merkatuan protagonismoa handitzen ari zaien diziplinak dira horiek guztiak. STEAM hezkuntza lehentasun bihurtu da berrikuntzaren alde egiten duten herrialdeentzat.

Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak 2018ko ekainean aurkeztu zuen STEAM Euskadi Estrategia, eta horrek hezkuntza-maila guztietan zientzia eta teknologian oinarritutako hezkuntza sustatzea du helburu. Gainera, bokazio eta aspirazio profesional zientifiko-teknologikoak inspiratu nahi ditu, arreta berezia jarriz emakumezko ikasleengan, eta kultura zientifikoa sustatu nahi du gizartean. Gaur egun, hazkunde azkarrena duten enplegu sektoreak STEAM eremuarekin lotuta daude. STEAM profesional kualifikatuen eskaria handitzen ari da, eta joera horrek jarraituko duela aurreikusten da. Ingeniari gehiago, teknologo gehiago eta ikertzaile gehiago beharko dira. Diziplina horietako bakoitzaren ezagutzak funtsezkoak dira ikasleek orain eta etorkizunean lan-munduan sartu nahi dutenean arrakasta izan dezaten; horrez gain, arlo horiek guztiak bizitza errealari oso lotuta daude. Bizi garen gizarte oso teknifikatuak eta egungo munduaren konplexutasunak arazo zailak konpontzeko, ebidentziak bildu eta ebaluatzeko eta hainbat bitartekotatik jasotzen duten informazioa aztertzen jakitea eskatzen dute.

Beharrezkoa eta premiazkoa da kultura berritzailea sustatzea gizarte osoan eta maila guztietan, haurrengandik hasita. STEAM hezkuntzari esker, ikasleek berrikuntzarekin lotutako trebetasunak eta gaitasunak gara ditzakete, lanbide zientifiko-tekniko batean arituko diren ala ez alde batera utzita. Eta horrela, herrialde baten berrikuntza maila handitu daiteke. STEAM hezkuntzak, ordea, benetako integrazioaren erronka planteatzen du STEAM eremua osatzen duten diziplinen ikasgelan.

Hezkuntzaren STEAM ikuspegiak, nahita, ikasgai horien kontzeptuak aldi berean eta modu integratuan ikasteko aukera ematen duten egoerak sorrarazi nahi ditu, problemak diseinatu eta ebazteko testuinguru praktiko batean. Ikerketan oinarritzen da, esperimentuak planifikatuz, hipotesiak ikertuz, informazioa bilatuz, ereduak eraikiz, taldean lan eginez, eztabaidatuz eta azalpen koherenteak proposatuz.

Ikastaroan STEAM jarduerak irakasgai desberdinetatik antolatzeko modua landuko da, STEAM mugimendua gure ikasgeletan ezartzeko zailtasunak bistaratu eta horiei erantzuna ematen saiatzeko modua, eta eguneroko bizitzako gertaerekin lotura zuzena duten benetako arazo-egoeren bidez gaitasunen garapena planteatzeko modua. Izendapen honen barruko hezkuntza-ekimen edo -proiektuek ikasgai horien antzekotasunak eta komunak baliatu nahi dituzte irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuaren diziplinarteko ikuspegia garatzeko, eguneroko bizitzako testuinguruak eta egoerak txertatuz eta beharrezkoak diren tresna teknologiko guztiak erabiliz.

Horrela, naturala da irakasgai horietako irakasleek proiektu bidezko ikaskuntzan oinarritutako metodologia didaktikoak erabiltzen hastea, bai eta edukiak ikaslearen hurbileko arazo-egoeretatik edo erronketatik tratatzea ere, ahal den neurrian aurkezpen akademiko edo abstraktuegiak saihestuz, horiek arbuioa eragiten baitute eta ikasgaia eguneroko errealitatetik deskonektatzen baitute.

Hezkuntza zientifikoa funtsezkoa da gaitasun zientifikoa garatzeko ez ezik, gainerako gaitasunak lortzeko ere. Hezkuntza-erakundeek hezkuntza zientifikoak STEAM gaitasunak eskuratzeko duen garrantzia bultzatu behar dute; helburua da hezkuntza zientifikoa hobetzeko aukerak sortzea, eta horrek esan nahi du ikasleak beren sormena, arazo-egoerak konpontzeko gaitasunak eta enplegagarritasuna garatzeko gaitzea. Funtsezkoa da ikasleak beste irakasgai batzuen bidez zientziari buruz ikasteko gai izatea, eta alderantziz. Zientziaren, sormenaren, ekintzailetzaren eta berrikuntzaren arteko loturak eta sinergiak ere indartu behar dira.

Helburuak

Ikerketan eta berrikuntzan oinarritutako tresna didaktikoak eta estrategiak garatzea eta sustatzea, STEAM ikasgaietan (Zientzia, Teknologia, Ingeniaritza, Artea eta Matematika) hezkuntza hobetzeko.

Erabakiak hartzeko ebidentzian oinarritutako arrazoibidea erabiltzen duen pentsamendu zientifikoaren kultura sustatzea.

Curriculumaren konplexutasunari eta ezagutza zientifikoko eta herritartasun arduratsuko eredu berri bati lotuta dauden STEAM irakasgaiak irakasteko egungo agertokiei buruz hausnartzea.

STEAM gaitasunen garapenean zentratutako zientzien eta jardueren irakaskuntzan esperientzia berritzaileak erakustea.

Hezkuntza-ikerketaren eta irakaskuntza-praktikaren arteko loturak indartzea.

Jarduera nori zuzenduta

  • Unibertsitateko ikaslea
  • Unibertsitarioak ez diren ikasleak
  • Irakasleak
  • Profesionalak
  • Publiko orokorra

Metodologia

On-line ikastaroa, oinarri teorikoak, bideoak eta gelan aplikatzeko jarduera praktiko asko uztartuz.

Ebaluazioa egiteko, modulu bakoitzari lotutako jarduerak eta zereginak egingo dira. Zeregin guztiak nahitaezkoak dira eta kontuan hartzen dira ebaluaziorako. Ikastaroa gainditzeko, nahitaezkoa da modulu bakoitzari lotutako amaierako edo integrazioko 4 atazak gainditu izana eta proposatutako ataza eta foro bakoitzean behar beste parte hartu izana egiaztatzea.

 

Kolaboratzaileak

  • Eusko Jaurlaritza - Hezkuntza Saila
  • Online ikastaroa
    • Hezkuntza
    • Irakasteko ikasten EJ-GV
    • Irakasteko ikasten Nafarroako Gobernua
    • Zientzia eta teknologia
  • 05.Urr - 08.Aza
  • Gaztelera
  • Balio akademikoa: 30 ordu