09.Urr.2020

GJHak, enpresaren lehiakortasuna handitzeko bidea

GJH17. Aliantzan lan egitea. ETE batentzat funtsezkoa da elkarlanean lan egitea

A&B Laboratorios de Biotecnología 2001ean sortu zenetik iraunkortasunerako apustua egin duen enpresa da. Sektore kimikoan sailka daiteke, normalean kutsatzaile izatearen eta hondakin arriskutsuak sortzearen ospea duen sektorea. 2016an Garapen Jasangarriko Helburuei (GJH) atxiki zitzaien.

Jon Kepa Izaguirre, kudeaketa-sistemen arduradunak, «La Responsabilidad Social Corporativa: su aplicación práctica. De la Obligación a la oportunidad de negocio» izeneko Uda Ikastaroan parte hartu eta Elkargiko kide diren ikasleak eta enpresak animatu zituen, GJHen gidalerroak jarraitzera, enpresarentzat onurak baino ez dituztelako izango. «Gure kasuan arrakastatsua izan da. Enpresa lehiakorragoa da 2016an hasitako lanaren ondoren».

«Aldaketa­‑palanka, erakundearen barne-hausnarketa, produktu berriak eta jasangarritasunaren eta hazkunde ekonomiko garrantzitsuaren nazioarteko korronte berriekiko hurbiltasuna». Hori izan da bidea A&B Laboratoriosen, eta Jon Kepa Izagirreren iritziz, eredu guztiz erreproduzigarria da ETEetan eta enpresa handietan.

Erakunde barruko aldaketa‑palanka bat izan da. Lehenik eta behin, hura osatzen dugunon mailan. «Ingurumenaren iraunkortasunaren aldeko apustua egiten duen erakunde batean harro eta motibatuta sentitzen gara. Motibatuago gaudenez, pertsona eraginkorragoak gara». Bederatzigarren GJHak berrikuntza jasangarriari erreferentzia egiten dio, eta «produktuen bizi‑zikloan barneratzeko eta horiek beste modu batean ikusteko aukera eman digu. Ez soilik alderdi funtzionalean, baizik eta nola fabrikatu den, edo erabiltzailearentzat zer eragin dituen. Azken bezeroarentzat askoz bereizgarriagoak eta balio erantsi handiagokoak diren produktuak fabrikatzen ditugu» (adibidez, disolbatzaileen ordezko aukerak (ekodisolbatzaileak), arriskutsuak ez direnak, hondakinik sortzen ez dutenak eta konposatu lurrunkorren gutxieneko batekin eginak).

«Gainera, jasangarritasunean inplikatutako bezeroen eta banatzaileen nazioarteko korronte batean sartu gaitu, batez ere Europan. Horri esker 20 herrialde baino gehiagotara esportatzen ari gara».

2007an, berezko ekodiseinua ziurtatu zuen lehen enpresa izan zen, hau da, sortzetik bizitza erabilgarria amaitu arte produktuek duten bizi-zikloa kontuan hartu zuen. Produktuaren diseinu‑fasetik hasita, hornitzaileen hautaketa, fabrikazio‑prozesua, erabilera eta azken kudeaketaraino. Metodologia ISO 14.006 ziurtagiriak bermatzen du. Produktu batzuetan, enpresak ekonomia zirkularra aplikatzen du, adibidez, mikroorganismoak beste enpresa batzuen hondakinetan erabiltzean. Bere produktuetan Europako ekoetiketa lortu zuen lehen euskal enpresa izan zen, hau da, jasangarritasunarekiko konpromisoa bezeroaren aurrean bermatzen duena.

Jon Kepa Izagirrek badaki GJHek «enpresa edo pertsona gisa egiten dugunarekin zerikusi handirik ez duten planetaren edo gobernu-politiken ekintzen kutsu handia dutela. Guk planetaren erronka gisa hartu genituen helburuak, baina ohartu ginen Garapen Jasangarrirako Helburuen pean lan egitea oso positiboa dela gure enpresa-erakundearentzat. Gure inguruak berdin ikustea nahiko genuke».

Pandemia garaian batzuek Garapen Jasangarrirako Helburuak moteldu nahi izan dituzte, baina Jon Kepa Izagirrek ikuspegi ezkor hori erlatibizatu du, beti ahots proaktiboak eta uzkurrak egongo direla esanez. Eusko Jaurlaritzaren 2030erako euskal agendarekin batera, enpresa txiki eta ertainei eta gizarteari helburu horien eraldaketa helarazi die. «Ekologiaren mundura mugatzen ez den hizkera komuna da. 17 helburu dira, guztien lan partikularrarekin lor daitezkeen helburuak. Are gehiago orain, pandemia garaian, gauzak nola egiten ditugun, beste modu batean nola lehiatzen garen, nola berritzen dugun eta mundua nola hobetu dezakegun birplanteatu behar dugu».

«Ez gara txoriak eta loreak aipatzen ari. Gauzak ondo egin daitezke, oso ondo, eta, gainera, lehiakorragoak izan motibaziorik handiena duten langileekin. Orain inork ez du nahi kutsatzailea izateagatik jomugan dagoen enpresarik. Jendea gero eta kontzientziatuago dago eta produktu horiek merkatuan bilatzen ditu».

GJHen 17 helburuak aliantzak aipatzen ditu, eta ETE batean aliantzak funtsezkoak dira, hau da, elkarlanean lan egitea. ETE batek ezin du bere baitan funtzionatu, horrek ez du etorkizunik.