Educación
Ciencia y Tecnología
Lingüística y Literatura
Curso de verano
Inteligencia artificial en la euskaldunización de las personas adultas

Inteligencia artificial en la euskaldunización de las personas adultas

02.Jul - 04. Jul, 2025 Cód. H09-25

Se quiere ampliar la visión del profesorado para que tenga en cuenta las posibilidades, limitaciones y desafíos en la enseñanza y aprendizaje de lenguas y en el campo del euskera.

Descripción

El tema de la inteligencia artificial está de actualidad en todos los ámbitos de la sociedad. Sin embargo, nos encontramos en los albores en el sector de la euskaldunización de personas adultas y, en general, en el mundo de la educación; por ello, su uso es todavía limitado si se analiza desde diferentes perspectivas, como pueden ser su difusión real o la naturaleza de dicho uso.

En consecuencia, se han previsto cuatro áreas principales para desarrollar la temática de la inteligencia artificial en este Curso de Verano: el mundo de la educación, el ámbito del euskera, la enseñanza de idiomas y la euskaldunización de personas adultas. En cualquier caso, se expondrán también conexiones y puentes entre las mismas.

Se quiere ampliar la visión del profesorado para que tenga en cuenta las posibilidades, limitaciones y desafíos en la enseñanza y aprendizaje de lenguas y en el campo del euskera. Para ello, en el curso se recogerán aportaciones de personas expertas, pero a la vez cercanas, siempre incidiendo en el aspecto práctico y en la reflexión, la implicación y la interacción de quienes participen.

Leer más

Objetivos

Conocer los usos que la inteligencia artificial ha tenido y puede tener en el ámbito educativo y promover la reflexión en torno a ello.

Identificar las peculiaridades y posibilidades del uso de la inteligencia artificial en el mundo del euskera.

Conocer de qué manera se utiliza o puede utilizarse la inteligencia artificial en la enseñanza de las lenguas, así como analizar las posibilidades y retos que ello supone.

Ofrecer al profesorado recursos e ideas para integrar la inteligencia artificial en sus prácticas cotidianas, con el fin de fomentar un uso didáctico que vaya más allá del mero juego.

Dar opción a que las personas participantes puedan poner en práctica lo que se presente durante las distintas sesiones.

Leer más

Público objetivo al que está dirigida la actividad

  • Alumnado universitario
  • Profesorado
  • Profesionales

Colabora

  • HABE (Helduen Alfabetatze eta Berreuskalduntzerako Erakundea)
  • Eusko Jaurlaritza. Hezkuntza saila
  • Ikasiz-hezi

Programa

02-07-2025

09:00 - 09:15

Presentación por parte de la Dirección de la actividad

  • Iñaki Murua Anzola | HABE - Teknikaria
09:15 - 09:30

Inauguración institucional. Orden de intervención:

  • Ibone Bengoetxea Otaolea | Eusko Jaurlaritza - Lehenengo lehendakariordea eta Kultura eta Hizkuntza Politikako sailburua
09:30 - 11:00

“Adimen artifiziala eta hezkuntza: nondik gatoz eta non gaude“

  • beñat erezuma erezuma | Hezkuntza saila. Eusko Jaurlaritza. - Irakaslea
11:00 - 11:30

Pausa

11:30 - 12:30

“Adimen artifiziala eta euskara: zer dugu eskuartean?“

    Ikuspegi orokorra

    • Xabier Arrieta Goiri | EJIE
    12:30 - 13:30

    Mesa Redonda: “Itzulinguru proiektua euskaltegietan eta bigarren hezkuntzan“

    • Iñaki Murua Anzola | HABE - Teknikaria (Modera)
    • Asier Basurto Arruti | Soziolinguistika Klusterra - Teknikaria
    • Aitor Ogiza Totorikaguena | AEK - Irakaslea
    • beñat erezuma erezuma | Hezkuntza saila. Eusko Jaurlaritza - Irakaslea
    15:30 - 16:00

    “AA eta euskara: tresnak eta garapenak (I)“

      Elhuyarren ikuspegia

      • Aitzol Astigarraga Pagoaga | Elhuyar - Orai adimen artifizialeko zentroko koordinatzailea
      16:00 - 16:30

      “AA eta euskara: tresnak eta garapenak (II)“

        HiTZ zentroaren ikuspegia

        • Oier Lopez de Lacalle Lekuona | HiTZ Zentroa
        16:30 - 17:00

        “AA eta euskara: tresnak eta garapenak (III)“

          Vicomtech-en ikuspegia

          • María Arantzazu del Pozo Echezarreta | Vicomtech - Ahotsaren eta Lengoaia Naturalaren Prozesamendurako Teknologien Zuzendaria
          17:00 - 17:15

          Síntesis

          03-07-2025

          09:00 - 10:00

          “Planificar con cerebro digital [Garun digitalaz planifikatzea]“

          • Manuela Mena Octavio | The Language House - Zuzendari akademikoa
          • Vicenta González Argüello | Universitat de Barcelona - Irakaslea
          10:00 - 11:00

          “La tecnología toma la palabra [Teknologiak hartzen du hitza]“

          • Manuela Mena Octavio | The Language House - Zuzendari akademikoa
          • Vicenta González Argüello | Universitat de Barcelona - Irakaslea
          11:00 - 11:30

          Pausa

          11:30 - 12:30

          “"La nueva cara de la evaluación: más allá del papel y lápiz" [Ebaluazioaren aurpegi berria: paperaz eta arkatzaz harago]“

          • Manuela Mena Octavio | The Language House - Zuzendari akademikoa
          • Vicenta González Argüello | Universitat de Barcelona - Irakaslea
          12:30 - 13:30

          “Materiales que hablan el idioma del futuro[(Etorkizuneko hizkuntza erabiltzen duten materialak]“

          • Manuela Mena Octavio | The Language House - Zuzendari akademikoa
          • Vicenta González Argüello | Universitat de Barcelona - Irakaslea
          13:30 - 13:45

          Síntesis

          04-07-2025

          09:00 - 10:00

          “Adimen artifiziala HABEren esparruan“

            Adimen artifizialaren erabilera EAEko helduen euskalduntzean ikerketa-lana

            • Martin Txintxurreta Albizua | HABE - Teknikaria

            Adimen artifiziala Ingura proiektuan

            • Eskarne Lopetegi Zalakain | HABE - Metodologia eta Edukien arloko burua
            10:00 - 11:00

            “Euskara-irakasleen esperientziak (I)“

            • Jokine Lizarralde Sagastizabal | Mondragon Lingua - Irakaslea
            • Igor Salutregi Gabiola | AEK - Irakaslea
            11:00 - 11:30

            Pausa

            11:30 - 12:30

            “Euskara-irakasleen esperientziak (II)“

            • Agustin Urtzelai Agirre | Gabriel Aresti euskaltegia - Irakaslea
            • Marga Ibañez Ramos | Barakaldoko Udal Euskaltegia - Irakaslea
            12:30 - 13:30

            Mesa Redonda: “Eta gerora begira?“

            • Iñaki Murua Anzola | HABE - Teknikaria (Modera)
            • Amaia Arroyo Sagasta | Mondragon Unibertsitatea - Irakaslea
            • Igor Odriozola Sustaeta | HABE - Hizkuntza Teknologien arloko burua
            • Unai Martinez de Lizarduy Stürtze | Skootik - CEO
            13:30 - 13:45

            Cierre

            • Iñaki Murua Anzola | HABE - Teknikaria

            Directoras/es

            Iñaki Murua Anzola

            HABE, Teknikaria

            Licenciado en Ciencias de la Educación y Doctor (UNED). Toda su actividad profesional se ha desarrolado en el campo de la formación de personas adultas, principalmente en la enseñanza y aprendizaje de euskera. Tras estar cerca de 10 años como profesor en Basauriko Udal Euskaltegi (y en los primeros años como director), comenzó a trabajar en1995 en HABE como técnico. Desde entonces ha desarrollado distinas funciones. En este momento, está adscito al departamendo de Desarrollo Curricular y Formación. Entre otras tareas, es editor-coordinador de las distintas publicaciones técnicas (eHIZPIDE, Itzulpen Saila) y uno de los ediotres del portal Irakasbil. Sus investigaciones y publicaciones han girado, sobre todo, en torno a las cibercomunidades de aprendizaje y la participación pasiva.

            Ponentes

            Xabier Arrieta Goiri

            EJIE, Sociedad Informatica del G.Vasco

            Informatika Ingeniaria formakuntzaz (Deustuko Unibertsitatea). EHU/UPVko IKT Gerenteorde 2004tik 2012ra. IZENPEko Zuzendaria 2013-2014, Eusko Jaurlaritzako Informazio teknologien Zuzendaria 2014tik 2024 arte. Gaur egun EJIEko zuzendaritzan. Armentia ikastolako presidentea zortzi urtetan, Euskal Herriko ikastolen Idazkaria hamar urtetan eta .EUS fundazioko sorreran ibilitakoa. Euskararen Aholku Batzordeko Ingurune Digitalean Euskara Sustatzeko Batzordeko kide azken zortzi urteetan. Eusko Jaurlaritza eta EJIEn lanean emandako urteetan harreman estua izan du teknologietan euskararen presentzia bermatzeko lanetan; alderdi horretatik, egitasmo esanguratsuena eta eragin handia izan duena sare neuronalen eta adimen artifizialaren bidez sortutako "Itzuli" itzultzailea izan da.

            Amaia Arroyo Sagasta

            HUHEZI - Mondragon Unibertsitatea, Irakaslea eta ikerlaria

            Amaia Arroyo Sagasta es Doctora en Comunicación y Educación, con Premio Extraordinario de Doctorado. Además, realizó un máster en Comunicación y Educación en la Red en la UNED y un máster en Educación TIC en Mondragon Unibertsitatea, y como formación inicial los Estudios de Magisterio en Educación Especial. Durante más de 15 años ha formado al profesorado en el uso pedagógico de la tecnología digital. Ha sido profesora, asesora, autora de material didáctico y editora, siempre desde un punto de vista tecnopedagógico. Ha participado en congresos internacionales y forma parte activa de la academia publicando artículos, capítulos de libro y libros. También participa en proyectos competitivos a nivel nacional y europeo, y es miembro activa de la comunidad formando parte de redes como Edutec y RUTE. Actualmente, es profesora e investigadora de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (HUHEZI) de Mondragon Unibertsitatea. Es coordinadora de la investigación del área Digitalización de KoLaborategia, así como de la mención Innovación Digital del Grado de Educación Primaria. Sus líneas de investigación son: competencia digital, los entornos y ecosistemas de aprendizaje, el diseño tecnopedagógico.

            Aitzol Astigarraga Pagoaga

            Asier Basurto Arruti

            Soziolinguistika Klusterra

            Soziologoa eta Hizkuntza-plangintzan unibertsitateko espezialista. Soziolinguistika Klusterrean dihardu euskara biziberritzeko ikerketa, garapen eta berrikuntza proiektuetan. Landutako gaien artean daude gazteen hizkuntza-erabilera, behaketa bidez hizkuntza-erabilera neurtzeko metodologiak eta hizkuntza-erabilera eta komunikazio irizpideen arteko harremana, besteak beste. Itzultzaile neuronalek euskararen erabileran duten eragina ikertzen duen Itzulinguru proiektuaren koordinatzailea da.

            María Arantzazu del Pozo Echezarreta

            Fundación Vicomtech

            Es Directora de Tecnologías del Habla y del Lenguaje en Vicomtech, centro de investigación aplicada especializado en Inteligencia Artificial. Cursó el Máster y el Doctorado en Tecnologías del Habla y del Lenguaje en la Universidad de Cambridge y actualmente lidera un equipo de 20 personas que trabaja en la investigación, desarrollo y transferencia a la industria de estas tecnologías. Ha participado como investigadora y coordinadora en numerosos proyectos y contratos de investigación a nivel regional, estatal y europeo. Cuenta con dos patentes y más de 50 publicaciones en el ámbito de la tecnología del habla y del lenguaje natural en las principales revistas y congresos internacionales. A nivel de transferencia, se puede destacar que las tecnologías de su grupo son la base tanto del traductor neuronal del Gobierno Vasco como de la plataforma de creación de subtítulos utomáticos que utiliza EITB.

            beñat erezuma erezuma

            IES Unamuno

            Ikasketei dagokienez, Ingeniaritza Tekniko Industriala, elektronikan espezializazioa eta goi mailako Ingeniaritza, Antolakuntza Industrialean espezializazioa. Automozioan ingeniari-lanetan aritu ondoren, 2008tik Teknologia eta Matematika irakaslea izan da hainbat urtez. STEAM koordinatzailea izan da ikastetxean eta STEAM eta Digitalizazio aholkularia lanetan aritu da hiru urtez Berritzeguneetan. Azken urteotan Elhuyar Zientzia Azoka eta STEAM Euskadi sarietako epaimahaikide ere izan da. Halaber, adimen artifiziala eskolan gaiaz hezitzaile izan da, ikasleek teknologia horren atzean zer dagoen ikas dezaten. Adimen artifizialaz sortutako "Artiadi" izeneko olerki-liburua argitaratu zuen 2021. urtearen amaieran. Bere lanak eta artikuluak webgunean (berezuma.com) eta Telegram kanalean (t.me/teknologiapilulak) zabaltzen ditu.

            Vicenta González Argüello

            Filosofia eta Hezkuntza Zientzietan doktorea. Bartzelonako Unibertsitateko Hezkuntza Fakultateko Hizkuntza, Zientzia eta Matematikaren Hezkuntzako departamentuko irakaslea da. Bertan, gaztelania irakasten du Lehen Hezkuntzako Graduan, materialen azterketa eta diseinua ELEko irakasleen Prestakuntza Masterrean, eta gaztelaniaren didaktika Bigarren Hezkuntzako irakasleen Prestakuntza Masterrean. Bere ikerketa-lerroak honako gai hauetan ardazten dira: irakasleen prestakuntzan praktika gogoetasuan, gamifikazioan eta hizkuntzen irakaskuntzan IKTen erabileran.

            Marga Ibañez Ramos

            Jokine Lizarralde Sagastizabal

            Itzulpengintza eta Interpretazioan lizentziatua (EHU). Turismo eta Informazioan teknikaria (CEBANC-CDEA). Hizkuntzen ikas-irakaskuntzari buruzko zenbait ikastaro eginak ditu. Gaur egun, euskara-irakaslea eta turorea da Mondragon Linguan; proiektu-kudeatzaile didaktikoa ere bai. Hizkuntza-ikertzailea eta esparru desberdinetan ingeles-irakaslea ere bai erakunde berean . HABEko Egiaztatze Deialdietan B1 mailako aztertzailea.

            Eskarne Lopetegi Zalakain

            HABE

            Eskarne Lopetegi Zalakain (Donostia, 1964). Euskal filologian lizentziatua (Deustuko unibertsitatea, 1982-87). HABEren Didaktika zerbitzuko teknikaria eta ikas-material egilea. 2010az geroztik HABEren Metodologia eta Edukiak arloko burua. Egitasmo hauen sortzaile eta partaidea. Egun arduraduna: Ikasbil ataria, Primeran euskara ikasteko metodoa (2011-2024) eta Ingura euskara online (2021-2025) ikas-plataforma.

            Oier Lopez de Lacalle Lekuona

            Unai Martinez de Lizarduy Stürtze

            Goi Mailako Ingeniaria eta Ingeniaritzan, Kontrolean, Automatizazioan eta Robotikan doktorea EHUn. Ekonomia eta Enpresa Zientzietan lizentziaduna. Badu Trebakuntza Pedagogikoko Ziurtagiria. AArekin lotutako zenbait enpresaren sortzaileetako bat, Adimen Artifizialeko zuzendaria da PKF-Attest-en gaur egun. 14 urte baino gehiago eman ditu EHUko Ingeniaritza Eskolan irakasle. Ikerketa-proiektuetan eta nazioarteko kongresuetan ere hartu du parte. Baditu argitalpenak inpaktu-aldizkarietan. Horrez gain, dibulgazio-izaerako liburu eta artikulu ugari ere idatzi ditu.

            Manuela Mena Octavio

            Itzulpengintza eta Interpretazioan lizentziatua (Universidad Complutense de Madrid)eta Neuropsikologiako masterra du (UNIR, Universidad Internacional de la Rioja). Halaber, badu Certificate in English Language Teaching to Adults (CELTA) agiria eta aditu-agiria du Online Irakaskuntzan (UNIR). Gaur egun, "Feel the Language" hezkuntza-aholkularitzari buruzko enpresa eta "The Language House" hizkuntza-eskola zuzentzen ditu. Language House Campo de Criptanan. Bere zuzendaritza-erantzukizunez gain, Unibertsitateko Irakasleentzako Nazioarteko Masterrean eskolak ematen ditu (SDI München) eta Gaztela-Mantxako Centro de Formación del Profesorado irakasle gisa hartzen du parte. Bere ikerketa-arloak gamifikazioa, sormena eta bigarren hizkuntzen ikas-irakas prozesuari aplikatutako adimen artifiziala dira. Arlo honetan, zenbait prestakuntza-saio eman ditu, Azken argitalpenen artean aipatzekoak dira "ChatGPT as an AI L2 teaching support: A case study of an EFL teacher" artikulua eta "Guía práctica de uso de IA para profes de ELE" liburua. Era berean, material didaktikoa eta testuliburuak diseinatzen ditu, eta ingelesa atzerriko hizkuntza gisa irakatsi eta ikasteko blogetan hartzen du parte.

            Iñaki Murua Anzola

            HABE, Teknikaria

            Licenciado en Ciencias de la Educación y Doctor (UNED). Toda su actividad profesional se ha desarrolado en el campo de la formación de personas adultas, principalmente en la enseñanza y aprendizaje de euskera. Tras estar cerca de 10 años como profesor en Basauriko Udal Euskaltegi (y en los primeros años como director), comenzó a trabajar en1995 en HABE como técnico. Desde entonces ha desarrollado distinas funciones. En este momento, está adscito al departamendo de Desarrollo Curricular y Formación. Entre otras tareas, es editor-coordinador de las distintas publicaciones técnicas (eHIZPIDE, Itzulpen Saila) y uno de los ediotres del portal Irakasbil. Sus investigaciones y publicaciones han girado, sobre todo, en torno a las cibercomunidades de aprendizaje y la participación pasiva.

            Igor Odriozola Sustaeta

            HABE

            Aitor Ogiza Totorikaguena

            AEK

            Geografia eta Historian lizentziaduna (EHU), 30 urte luze daramatza helduen euskalduntzean. Irakasle lanaz gain, azken 25 urteetan AEKren Didaktika Zerbitzuan dihardu, bai irakasleen formazioan, bai ikasmaterialen eta ikastaro berezien diseinuan. Eskarmentu horren testuinguruan, AEkrako ekoitzitakoez gain, HABEk argitaratutako "Primeran!" saileko hainbat materialen sorkuntzan aritu da (2015-2020). 2022tik aurrera, C2 mailako tutore online dabil AEKren e-uskaltegian. 2023an "Itzulinguru" egitasmora batu zen AEKren izenean, eta helduen euskalduntzearen arloa koordinatu du ikerketa-lan horretan.

            Igor Salutregi Gabiola

            Ikus-entzunezko Komunikazioan lizentziaduna (UPV-EHU). Web-diseinuan eta Multimedian masteduna. Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako, Batxilergoko, Lanbide Heziketako eta Hizkuntzetako Irakasleen Prestakuntzako Unibertsitate masterduna. Euskara arloan irakasteko glotodidaktika ikastaroa (AEK) eta ELEko irakasle izateko oinarrizko ikastaroa (Cervantes Institutua). Gidoilari-esparruko prestakuntza. Gaur egun, euskara irakaslea da AEKn. Esperientzia handia du editore, gidoilari edota errealizadore gisa telebistako programetan eta ikus-entzunezko beste produktu batzuetan. Ikasi eta lan egin bitartean, futbolari gisa ere aritu izan da, maila profesional/erdi-profesionalean.

            Martin Txintxurreta Albizua

            Euskal Ikasketetan graduatua da (EHU, 2021). Euskararen Jabekuntza, Kudeaketa eta Hizkuntza Praktikak XXI. Mendean masterra egin du (EHU, 2024), adimen artifizialak EAEko helduen euskalduntzean duen presentzia aztertu du amaierako lanean. Gaur egun, hizkuntzaren didaktikako teknikari gisa egiten du lan HABE erakundean, Hizkuntza Teknologien Arloan.

            Agustin Urtzelai Agirre

            Euskal Filologian lizentziaduna (EHU). Antzerkiari buruzko prestakuntza badu (Gaitzerdi Antzerki Taldea). 1990tik euskara-irakaslea Gabriel Aresti euskaltegian. Mota guztietako taldeak gidatu ditu bertan; bestelako proiektuetan ere aritua da (Bilboko Epaitegiak, Ur Partzuergoa, BBK, Ertzaintza, Bilboko Udalaren BIribilko proiektua, BOGA proiektua). HABEko Egiaztagintza Deialdietan aztertzaile. Gaitzerdi taldean antzezle, gidoigile, sortzaile eta zuzendaria izan da 10 urtez eta Bilbo Hiria irratian esatari 3 urtez.

            Precios matrícula

            PresencialHasta 30-06-2025Hasta 02-07-2025
            25,00 EUR84,00 EUR
            - 120,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 84,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 102,00 EUR
            - 102,00 EUR

            Lugar

            Palacio Miramar

            Pº de Miraconcha nº 48. Donostia / San Sebastián

            Gipuzkoa

            43.3148927,-1.9985911999999644

            Palacio Miramar

            Pº de Miraconcha nº 48. Donostia / San Sebastián

            Gipuzkoa

            Objetivos de desarrollo sostenible

            Desde UIK queremos aportar a la consecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) 2030. Para ello, hemos identificado a qué objetivos contribuyen nuestros programas. Puedes consultar los objetivos a continuación.

            La Agenda 2030 es la nueva agenda internacional de desarrollo que se aprobó en septiembre de 2015 en el seno de Naciones Unidas. Esta Agenda pretende ser un instrumento para la lucha a favor del desarrollo humano sostenible en todo el planeta, cuyos pilares fundamentales son la erradicación de la pobreza, la disminución de las vulnerabilidades y las desigualdades, y el fomento de la sostenibilidad. Es una oportunidad única para transformar el mundo antes del 2030 y garantizar los derechos humanos para todas las personas. Esta agenda marca 17 objetivos.

            Objetivos de desarrollo sostenible

            4 - Educación de calidad

            Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todas las personas. Cuestiones clave: enseñanza gratuita, equitativa y de calidad, acceso igualitario a formación superior, educación para el desarrollo sostenible, instalaciones educativas adecuadas para personas con discapacidad, entornos de aprendizajes seguros, no violentos, inclusivos y eficaces.

            Más información
            4. Educación de calidad