Gizartea
Hezkuntza
Berdintasuna
Uda ikastaroa
Genero identitateak ulertzen. Gizarte eta hezkuntza ikuspegietatik hurbilketa

Genero identitateak ulertzen. Gizarte eta hezkuntza ikuspegietatik hurbilketa

Eka. 26 - 27. Eka, 2025 Kod. G09-25

Hiru alderditatik landuko da gaia: generoa gizarte eraikuntza dela ulertarazi, trans identitateek dituzten oztopoak identifikatu, eta zailtasunei aurre egiteko proposamenak gauzatu.

Azalpena

Genero identitate ezberdinetara hurbilketa egin nahi da ikastaro honen bidez, betiere hezkuntza eta gizarte ikuspegietatik. Horretarako, hiru ataletan banatu da ikastaroa:

  • Zer da genero identitatea? Atal honetan, generoa gizarte eraikuntza dela ulertzea bilatuko da. Horretaz gain, genero identitateak historian zehar izandako bilakaera azalduko da, eta garai ezberdinetako genero identitate ez normatiboen adibideak aurkeztuko dira.
  • Trans identitateek modu osoan eta askean garatzeko aurkitzen dituzten oztopoak: Saio honen helburua trans identitateek egunerokotasunean dituzten oztopo eta zailtasunak identifikatzea izango da. Hasiera batean eskola eremuan jarriko da begirada (guztiok ematen ditugulako urteak hezkuntza eremuan eta honek duen indar sozializatzaileagatik), ondoren beste zenbait eremutara hedatuz: familia, egoera geopolitikoa, MST, etab.
  • Etorkizunari begira: Azken saio honetan, esperientzia errealak ezagutzeaz gain, eremu ezberdinetan aurkitu daitezkeen oztopo edo zailtasunei aurre egiteko edota irtenbidea bilatzeko proposamenak egingo dira.
Irakurri gehiago

Helburuak

Genero identitatea zer den ulertzea.

Trans errealitateak ezagutzea.

Trans pertsonek egunerokoan dituzten oztopo ugariez jabetzea.

Trans errealitateetan eragiten duten faktoreak ezagutzea.

Gizarte aldaketa bat bultzatzeko asmoz, eremu ezberdinetan aurrera eraman daitezkeen aldaketak/ekimenak proposatzea.

Jarduera nori zuzenduta

  • Publiko orokorra
  • Unibertsitateko ikaslea
  • Unibertsitarioak ez diren ikasleak
  • Irakasleak
  • Profesionalak

Lankidetza

  • Eusko Jaurlaritza. Hezkuntza saila
  • Eusko Jaurlaritza. Kultura saila

Programa

2025-06-26

09:00 - 09:15

Erregistroa / Registro

09:15 - 09:30

Jardueraren zuzendaritzaren aurkezpena

    Aurkezpena

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    09:30 - 10:15

    “Aurre-ezagutzatik jakintza berriak eraikitzen“

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    10:15 - 11:15

    “Genero Identitatearen Ibilbide Historikoa“

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    11:15 - 11:45

    Atsedena

    11:45 - 12:30

    “Genero Identitatearen aztarnak jarraitzen“

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    12:30 - 13:30

    “Genero Identitatea garapen etapetan“

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU

    2025-06-27

    09:00 - 09:30

    Erregistroa + Lehenengo saioaren inguruko hausnarketa + Eguneko plangintza

    09:30 - 10:30

    “Trans pertsonak eta familiak“

    • Beatriz Sever Egaña
    10:30 - 11:30

    “Trans pertsonek eremu ezberdinetan aurkitu ditzaketen oztopoak identifikatzen“

    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    11:30 - 12:00

    Atsedena

    12:00 - 13:00

    Mahai ingurua: “Trans errealitateetara gerturaketa, Trans pertsonen testigantzak lehen pertsonan“

    • Beatriz Sever Egaña
    • Olatz Etxebarria Perez de Nanclares | UPV/EHU
    • Trans pertsonen testigantzak lehen pertsonan
    13:00 - 13:30

    Cierre

    Zuzendariak

    Olatz Etxebarria Perez de Nanclares

    EHU

    Euskal Herriko Unibertsitateko Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika Saileko irakaslea eta ikerlaria da, eta Psikodidaktikan doktorea: Hezkuntzaren Psikologia eta Berariazko Didaktikak, Euskal Herriko Unibertsitatetik, Harvard Unibertsitatean nazioarteko egonaldiarekin. Magisteritzan Diplomatua, Lehen Hezkuntzako Gradua eta hiru aipamen ditu: Heziketa Fisikoa, Atzerriko Hizkuntza Ingelesa eta Pedagogia Terapeutikoa. Hezkuntza Berezian gehiago sakontzeko asmoz, Orientazio eta Esku-Hartze Psikopedagogikoan Masterra burutu zuen. 17 urteko lan esperientzia du Hezkuntzako arlo ezberdinetan, Euskal Herrian, Estatu Batuetan eta Asian. Bere ikerketa-lerro nagusiak honako hauek dira: Genero-Identitatea, Hezkuntza Premia Bereziak, Hizkuntza zein Kultura Anitzeko Hezkuntza-Inguruneak eta Heziketa Fisikoa. Inpaktu handiko aldizkari zientifikoetan argitaratu du, eta hizlaria izan da nazio barneko eta nazioarteko kongresuetan. Aniztasunaren eta benetako inklusioaren defendatzaile sutsua da.

    Hizlariak

    Olatz Etxebarria Perez de Nanclares

    EHU

    Euskal Herriko Unibertsitateko Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika Saileko irakaslea eta ikerlaria da, eta Psikodidaktikan doktorea: Hezkuntzaren Psikologia eta Berariazko Didaktikak, Euskal Herriko Unibertsitatetik, Harvard Unibertsitatean nazioarteko egonaldiarekin. Magisteritzan Diplomatua, Lehen Hezkuntzako Gradua eta hiru aipamen ditu: Heziketa Fisikoa, Atzerriko Hizkuntza Ingelesa eta Pedagogia Terapeutikoa. Hezkuntza Berezian gehiago sakontzeko asmoz, Orientazio eta Esku-Hartze Psikopedagogikoan Masterra burutu zuen. 17 urteko lan esperientzia du Hezkuntzako arlo ezberdinetan, Euskal Herrian, Estatu Batuetan eta Asian. Bere ikerketa-lerro nagusiak honako hauek dira: Genero-Identitatea, Hezkuntza Premia Bereziak, Hizkuntza zein Kultura Anitzeko Hezkuntza-Inguruneak eta Heziketa Fisikoa. Inpaktu handiko aldizkari zientifikoetan argitaratu du, eta hizlaria izan da nazio barneko eta nazioarteko kongresuetan. Aniztasunaren eta benetako inklusioaren defendatzaile sutsua da.

    Beatriz Sever Egaña

    Bea Sever sexologoa

    Bea Sever Egaña kazetaria, sexologoa eta Suizidologian aditua da. Chrysallis EH eta ondoren Naizen elkarteko kidea da. Naizeneko arreta arduradun bezala, bere seme-alaben errealitatea ulertzeko prozesuan familien bide laguna izateaz gain, arlo guztietako profesionalak laguntzen ditu: irakasleak, medikuak, hezitzaileak, begiraleak, kirol arlokoak… Nazioarteko oihartzuna izan zuen “Zakila duten neskak eta bulba duten mutilak” kanpaina eraman zuen. Naizeneko gazte taldeko koordinatzailea ere bada eta gazte transexualentzako hitzaldiak, ekintzak, udalekua, etab. antolatzen ditu, baita neska-mutil hauek entzun eta lagundu ere. Transexualitateari buruzko formazioak ematen ditu eta jardunaldi, kongresu eta antzekoetan parte hartu ohi du. Hainbat lege eta protokoloen lan-mahaietako partaidea izan da. “Tránsitos” liburuaren kolaboratzailea izan da eta une honetan “Otros tránsitos” liburua prestatzen dabil, transexualitatearen bizipen anitzak islatzeko.

    Trans pertsonen testigantzak lehen pertsonan

    Kokalekua

    Letren fakultateko Gradu Aretoa

    Unibertsitateko Ibilbidea, 5. 01006 Vitoria-Gasteiz

    Araba

    Sustainable development goals

    2030 Agenda da nazioarteko garapenerako agenda berria. Nazio Batuen Erakundeak onartu zuen 2015eko irailean eta giza garapen jasangarriaren aldeko tresna eraginkorra izan nahi du planeta osoan. Haren zutabe nagusiak dira pobrezia errotik desagerraraztea, zaurgarritasunak eta desberdintasunak urritzea, eta jasangarritasuna bultzatzea. Aukera paregabea eskaintzen du mundua 2030. urtea baino lehen aldatzeko eta pertsona guztien giza eskubideak bermatzeko.

    Garapen jasangarrirako helburuak

    3 - Osasuna eta ongizatea

    Bizitza osasuntsua bermatzea eta pertsona guztien ongizatea sustatzea, adin guztietan. Gai gakoak: osasun estaldura unibertsala, sexu eta ugalketa osasuna, trafikoagatik, poluzioagatik eta produktu kimikoengatik istripua izan duten pertsona kopurua txikitzea, amen eta jaioberrien heriotza tasa murriztea, HIESa bezalako epidemien amaiera, hepatitisari eta urak transmititutako gaixotasunei aurre egitea, drogen eta alkoholaren prebentzioa, tabakoaren kontrola.

    Informazio gehiago
    3 - Osasuna eta ongizatea

    4 - Kalitatezko hezkuntza

    Kalitatezko hezkuntza inklusiboa eta ekitatiboa bermatzea eta pertsona guztientzako etengabeko ikaskuntzarako aukerak sustatzea. Gai gakoak: doako irakaskuntza, bidezkoa eta kalitatezkoa, goi mailako prestakuntzarako berdintasunezko sarbidea, garapen jasangarrirako hezkuntza, desgaitasuna duten pertsonentzako hezkuntza instalazio egokiak, ikaskuntza ingurune seguruak, ez-bortitzak, inklusiboak eta eraginkorrak.

    Informazio gehiago
    4 - Kalitatezko hezkuntza

    5 - Genero berdintasuna

    Genero berdintasuna lortzea eta emakume eta neska guztiak ahalduntzea. Gai gakoak: diskriminazio eta indarkeria mota guztiak amaitzea, ordaindu gabeko zaintzak eta etxeko lanak aitortzea, erantzukizun partekatua, aukera berdintasuna, parte hartze erabateko eta eraginkorra, ugalketa eskubideak, baliabide ekonomikoetarako eskubide berdintasuna, lurra, beste ondasun batzuk eta jabetza eskuratzea.

    Informazio gehiago
    5 - Genero berdintasuna

    10 - Desberdintasunak murriztea

    Herrialdeetako eta haien arteko desberdintasunak murriztea. Gai gakoak: pertsona guztien inklusio sozial, ekonomiko eta politikoa sustatzea, aukera berdintasuna, zergen, soldaten eta berdintasunerako gizarte babesaren politikak, migrazioa eta migrazio politikak, garapenerako laguntza ofiziala, munduko erakunde eta merkatuak arautzea eta zaintzea.

    Informazio gehiago
    10 - Desberdintasunak murriztea