Osasuna
Hizkuntzalaritza eta Literatura
Uda ikastaroa
Osasuna eta hizkuntza V: eskaintza aktiboa

Osasuna eta hizkuntza V: eskaintza aktiboa

Ira. 15 - 16. Ira, 2022 Kod. O20-22

Azalpena

Orain arteko osasuna eta hizkuntza Uda Ikastaroetan hizkuntzak osasun zerbitzuetan duen garrantzia aztertu dugu, nazioarteko ereduetan duen egoera aztertuz, Euskal Herrian bizi dugun egoeraz hausnartuz, eta ikerketak duen garrantzia azpimarratuz. 2022ko edizioa eskaintza aktiboan kokatuko da.

Hizkuntza zerbitzuak osasun erakundeek erabiltzaileen eta profesionalen arteko hizkuntza mugak gainditzeko eskaintzen dituzten zerbitzuak lirateke; izan giza-baliabideak zein teknikoak. Hizkuntza zerbitzuen eskaintza aktiboa hauxe litzateke: lehenetsitako hizkuntza erabiltzeko gonbidapena, ahozkoa zein idatzizkoa; beti ere, eskaera baino lehenago eta erabiltzaileak eskatzera behartu gabe. Eskaintza aktiboa erakunde mailako neurrien multzoa litzateke, hizkuntza zerbitzuei ikusgarritasuna, eskuragarritasuna eta irisgarritasuna berma diezazkiena, erantzunkizuna erakundeena izanik eta inola ere ez erabiltzaileena.

Uda Ikastaro honetan, Euskal Herrira egokituriko eskaintza aktiboaren definizio zabala landuko da, komunitatearen inplikazioa erdigunean jarriz. Bere oinarri teorikoa hizkuntza-justizia, gaitasunen eredua eta eragile aktiboak izango dira. Hau guztia kontuan hartuta Euskal Herriko eta nazioarteko hainbat proposamen eta esku hartze aurkeztuko dira. Gaiak aurkezteko orduan eskaintzaren mailak jarraituko dira: muturreko egoerak edo eskaintzarik eza, erabiltzaileen beharren identifikazioaren egoera, zerbitzuen eskaintzan oinarritutako egoera, eskaintza aktiboaren neurketa eta ebaluazioa. Hizkuntza-justizia, etika eta gaitasunen eredua landuko dira baita ere.

Irakurri gehiago

Helburuak

Eskaintza aktiboaren eredua lantzea.

 

Eskaintza aktiboaren definizio ezberdinak testuinguru ezberdinetan azaldu eta ikasi.

Eskaintza aktiboaren oinarri teorikoak azaldu eta ikasi: hizkuntza, justizia eta gaitasunen eredua.

Eskaintza aktiboaren ezarpena eta ebaluazioa kokapen eta maila ezberdinetan nola egin daitekeen aurkeztea.

Eskaintza aktiboaren neurtzeko metodologiaren hausnarketa: ezagutza, jarrera eta gaitasuna neurtu.

Jarduera nori zuzenduta

  • Unibertsitateko ikaslea
  • Irakasleak
  • Profesionalak
  • Publiko orokorra

Metodologia

Hitzaldiak parte-hartzaileak izango dira.

Uda Ikastarotik ateratako ikaskuntzak eta etorkizunerako proposamenak eta gomendioak helaraz ditzakezu helbide honetara: jon.zarate@ehu.eus

 

Kolaboratzaileak

  • UEMA
  • Osakidetza
  • Eusko Jaurlaritzako Osasun Saila

Programa

2022-09-15

14:45 - 15:00

Harrera

15:00 - 15:15

Inaugurazio instituzionala. Parte hartzeko ordena:

  • Iraitz Lazkano Garitaonandia | UEMA - Zuzendaria
15:15 - 15:30

“Erregistroa“Jardueraren zuzendaritzaren aurkezpena

  • Jon Zarate Sesma | EHU - Irakasle-ikertzailea
  • Aitor Montes Lasarte | Osakidetza - Medikua eta ikertzailea
15:30 - 16:15

“Ethics of language policy in health care“

  • Yael Peled | Montrealko Unibertsitatea - Irakasle-ikertzailea
16:15 - 17:00

“Kudeaketa linguistiko eta kulturala pazientean zentraturiko osasun arretan“

  • Jon Zarate Sesma | EHU - Irakasle-ikertzailea
17:00 - 17:45

Atsedena

17:45 - 18:30

“Eskaintzarik eza edo muturreko egoerak: tipularen seaska kanta“

  • Lander Garro | Idazlea eta zinemagilea - Idazlea eta zinemagilea
18:30 - 19:15

“Identification of needs from the perspective of users“

  • Alwena Morgan | Swansea University - Irakasle-ikertzailea (Zoom bidez parte hartuko du)
  • Maisie Edwards | Swansea University (Zoom bidez parte hartuko du)

2022-09-16

09:30 - 10:15

“Linguistic needs in vulnerable situations“

  • Fredica Nyqvist | Åbo Akademi University - Irakasle-ikertzailea (Zoom bidez parte hartuko du)
10:15 - 11:00

“Etorkinei zuzenduriko harrera protokoloak“

  • Urko Ikardo Enparan | Bortzirietako Euskara Zerbitzua - Teknikaria
11:00 - 11:45

Atsedena

11:45 - 12:30

“Hizkuntzen kudeaketa kabiako adinekoen egoitzetan eta eguneko zentroetan“

  • Arantza Lekuona | Kabia - Gerentea
12:30 - 13:15

“Eskaintza aktiboaren neurketa eta ebaluazioa“

  • Aitor Montes Lasarte | Osakidetza - Medikua

Zuzendariak

Jon Zarate Sesma

UPV/EHU

Jon Zarate Sesma (Lekeitio, 1979) UPV/EHUko Farmazia eta Elikagaien Zientziak Saileko kide da. Farmazia Fakultateko irakaslea da eta Euskararen eta Etengabeko Prestakuntzaren arloko errektoreordea. Farmazian doktorea da (UPV/EHU, 2007) eta 2016ko osasun-arloko Koldo Mitxelena euskarazko tesi onenaren zuzendaria izan da. Azken urteetan gene terapiarako garraiatzaile ez-biralen garapenean ikertzen aritu da. Goi mailako nazioarteko ikerketa aldizkarietan 20 artikulutik gora dauzka argitaratuta eta euskarazko produkzioa zientifikoa ere nazioartekoaren parekoa dauka Ekaia edo Elhuyar bezalako aldizkarietan.

Aitor Montes Lasarte

Osakidetza

Basaurin jaioa (1972), Euskal Herrian. Medikuntzan lizentziaduna UPV/EHUn, 1999an. Familia medikuntzako espezialitatea burutu zuen 2004an, Galdakao-Usansoloko ospitalean (Euskal Herria). Gaur egun familia medikua da Aramaion, Debagoiena Erakunde Sanitario Integratuan (ESI), Osakidetza-Euskal osasun zerbitzuan. OEEko (Osasungoa Euskalduntzeko Erakundea) kidea. Euskal prentsan iritzi artikuluak idazten ditu noizean behin. Hizkuntza eta osasungintzarekin zerikusia duten hamar bat argitaratu ditu aldizkari zientifikoetan, batik bat Osagaiz, BAT soziolinguistika aldizkarian eta International Journal of Integrated Care aldizkarian. Eskalatzailea, zenbait bide berri zabaldu eta argitaratu ditu prentsa espezializatuan.

Hizlariak

Maisie Edwards

Lander Garro

Lander Garro (Errenteria, Gipuzkoa, 1975eko azaroaren 25a) euskal idazle, argazkilaria eta dokumentalgilea da. Sare Herritarra elkarteak, Gasteibeltza iparraldeko produktorarekin batera, Lander Garrok zuzendutako “Tipula sehaska kanta” film-Dokumentala ekoiztu du, espetxea eta eritasunaren gordina nola bizitzen den azaldu asmo duen lana. Lan hori dela eta gonbidatu dugu uda ikastarora.

Urko Ikardo Enparan

Bortzirietako Euskara Mankomunitatea

Soziologian masterra ULBn. Soziologian lizentziatua EHUn. Hiznet graduondokoa EHUn. Euskara ardatz izanen duen jendarte kohesioa helburu, etorri berriei harrera eta kultur aniztasuna Bortzirietan. Patri Arburua Etxeberriarekin batera. Bat Soziolinguistika Aldizkaria. 2021. Ikastoletako guraso erdaldunak eta euskararen jarraipena Lapurdiko kostaldean. Bat Soziolinguistika Aldizkaria. 2017.

Arantza Lekuona

Nire ibilbide profesionalean euskararen erabilera eta kudeaketaren inguruko interesa izan dut, eta horren ondorioz, ahal izan dudan neurrian, Euskara Batzordeetan parte hartu dut eta hainbat ekintzen sustapenetan. KABIAren kasuan, erakundea 2015ean abian jarri zenetik bertako gerentea izan naiz, eta hasieratik bultzatu dut euskara kudeaketan txertatua egon dadin. Aurretik izan dudan esperientzia guztiak lagundu dit helburu hori bideratzen.

Alwena Morgan

Dr Alwena Morgan is Welsh speaking lecturer in Biomedicine that has been successful in establishing Welsh provision for the undergraduate degree schemes at the Medical School, ensuring that they are eligible for Welsh medium scholarships and bursaries. She has carried out numerous Outreach activities for bilingual school pupils in years 12 and 13 and has been nominated three times for the SUMS Outreach award, which she has won once. She has close links with the Coleg Cymraeg Cenedlaethol.

Fredica Nyqvist

Senior Lecturer, Faculty of Education and Welfare Studies, Social Sciences, Minority Research in Åbo Akademi University. Addressing access to health care and social services for language minorities: best practices and latest evidence.

Yael Peled

A researcher in the complex and fascinating terrain that juxtaposes political science, philosophy and linguistics. Doctor of Philosophy, Politics and International Relations (political theory), Nuffield College, Oxford University (2012) Thesis title: Linguistic Justice and Philosophical Empowerment: Two Justifications for a Plurilingual Theory of Democracy. Global Engagement Research Initiation: "The Ethics of Language Policy and Planning: A New Normative Approach to Contemporary Global Challenges”, Queen Mary University of London (2020).

Matrikula prezioak

Aurrez aurre2022-09-15 arte
80,00 EUR
68,00 EUR
56,00 EUR
20,00 EUR
68,00 EUR
68,00 EUR
0 EUR

Kokalekua

Carlos Santamaría Zentroa

Elhuyar plaza 2, 20018 - Donostia

Gipuzkoa

43.308668030337024,-2.011519968509674

Carlos Santamaría Zentroa

Elhuyar plaza 2, 20018 - Donostia

Gipuzkoa

Sustainable development goals

2030 Agenda da nazioarteko garapenerako agenda berria. Nazio Batuen Erakundeak onartu zuen 2015eko irailean eta giza garapen jasangarriaren aldeko tresna eraginkorra izan nahi du planeta osoan. Haren zutabe nagusiak dira pobrezia errotik desagerraraztea, zaurgarritasunak eta desberdintasunak urritzea, eta jasangarritasuna bultzatzea. Aukera paregabea eskaintzen du mundua 2030. urtea baino lehen aldatzeko eta pertsona guztien giza eskubideak bermatzeko.

Garapen jasangarrirako helburuak

3 - Osasuna eta ongizatea

Bizitza osasuntsua bermatzea eta pertsona guztien ongizatea sustatzea, adin guztietan. Gai gakoak: osasun estaldura unibertsala, sexu eta ugalketa osasuna, trafikoagatik, poluzioagatik eta produktu kimikoengatik istripua izan duten pertsona kopurua txikitzea, amen eta jaioberrien heriotza tasa murriztea, HIESa bezalako epidemien amaiera, hepatitisari eta urak transmititutako gaixotasunei aurre egitea, drogen eta alkoholaren prebentzioa, tabakoaren kontrola.

Informazio gehiago
3 - Osasuna eta ongizatea

10 - Desberdintasunak murriztea

Herrialdeetako eta haien arteko desberdintasunak murriztea. Gai gakoak: pertsona guztien inklusio sozial, ekonomiko eta politikoa sustatzea, aukera berdintasuna, zergen, soldaten eta berdintasunerako gizarte babesaren politikak, migrazioa eta migrazio politikak, garapenerako laguntza ofiziala, munduko erakunde eta merkatuak arautzea eta zaintzea.

Informazio gehiago
10 - Desberdintasunak murriztea

16 - Bakea, justizia eta instituzio sendoak

Garapen jasangarrirako gizarte baketsu eta inklusiboak sustatzea, guztientzako justiziarako sarbidea erraztea eta maila guztietan kontuak ematen dituzten erakunde eraginkorrak eta inklusiboak eraikitzea. Gai gakoak: indarkeria, tratu txarrak eta esplotazioa txikitzea, zuzenbide estatua, justizia eskuratzeko berdintasuna, ustelkeria eta eroskeria murriztea, erakunde eraginkorrak eta gardenak, parte-hartzea, informazioa eskuratzea, oinarrizko askatasunak babestea.

Informazio gehiago
16 - Bakea, justizia eta erakunde sendoak