Education
Sustainability
DSF
Summer Course
Escuela de Educación para la Sostenibilidad 2030: observando avances mediante la medición de impacto

Escuela de Educación para la Sostenibilidad 2030: observando avances mediante la medición de impacto

04.Jul - 05. Jul, 2024 Cod. H18-24

¿Estamos avanzando en el cambio de hábitos de la ciudadanía a través de la educación ambiental? Un poco de luz en el camino a través de la medición de impacto.

Description

La educación para la sostenibilidad es una herramienta clave para lograr el cambio y transformación ecosocial que la materialización de los objetivos de Desarrollo Sostenible a 2030 y el Basque Green Deal definen para la Euskadi sostenible del futuro. Esta III edición de la escuela constituye una nueva oportunidad de encuentro entre agentes en la que abordar retos y compartir soluciones. Centrando en esta edición en la medición del impacto: ¿estamos consiguiendo los objetivos perseguidos a través de la educación ambiental?

La medición del impacto social es la identificación, cuantificación y análisis de métricas consensuadas que nos permiten medir los cambios que experimentan los públicos o beneficiarios/as, por causa de una actividad, proyecto, programa o política concreta. Estos resultados nos permitirán verificar y entender si estamos logrando lo que nos hemos propuesto en cuanto a impacto, es decir, si estamos generando los efectos esperados en las personas beneficiarias y el medio ambiente. Ayuda a identificar qué funciona y qué no para impulsar el cambio social. Con ello se produce un aprendizaje que debe guiar la actuación de la organización y que determina la gestión de la intervención.

Read more

Objectives

Posibilitar el encuentro y la reflexión entre el profesorado dedicado a la educación ambiental y otras entidades colaboradoras.

Conocer cómo se puede concretar los retos energético-climáticos que afectan a la ciudadanía y que se pueden trabajar desde la Educación para la Sostenibilidad y acceder a recursos didácticos.

Conocer y debatir sobre las experiencias vascas y en otros territorios que están desarrollando actuaciones de Educación para la Sostenibilidad con mirada transformadora.

Reflexionar sobre los valores y las nuevas experiencias de aprendizaje que necesitamos para avanzar en la sostenibilidad y los retos ecosociales.

Read more

Activity directed to

  • All public
  • Teachers
  • Professionals
  • Educadores/as ambientales

In collaboration with

  • Ihobe - Eusko Jaurlaritza / Gobierno Vasco

Directors

Xabier González Vegas

Ihobe, Gobierno Vasco, Director de Sostenibilidad Ambiental

Professionally linked to the management of public policies, he has developed technical functions in the management of projects and services related to the design, development and communication of environmental policies for the last twenty years. Since 2010 he has held management responsibilities in the field of strategic support and communication. He is currently the Director of Environmental Sustainability at Ihobe, the Basque Government's Public Company for Environmental Management. In addition, since 2011 he has participated in several external evaluation processes within the framework of the Euskalit Basque Award for Advanced Management, playing the role of senior evaluator in some of them. Degree in economics from the EHU/UPV, with a university specialisation in communication, environmental policy, regional and urban economics. Master's degree in Business and Institutional Communication Management from the Autonomous University of Barcelona.

Ainhoa Diez de Salazar Gutierrez

Ihobe - Gobierno Vasco, Responsable de la Red Ekoetxea - Centros Ambientales de Euskadi

Tras finalizar la licencitura de ciencias ambientales y formarme en el mundo pedagógico, encontré mi motivación, el ámbito que aunaba mis dos pasiones, el medio ambiente y la enseñanza; la Educación Ambiental. He trabajado durante siete años como educadora ambiental, a pie de monte, enraizada en el Parque Natural de Aralar. Esos años fueron tan intensos como fructíferos. En 2018 tuve la suerte de dar un salto del trabajo de pie de campo a la gestión, concretamente a la gestión de la Red de Centros Ambientales de Euskadi, la Red Ekoetxea, gestionada por Ihobe, de la que actualmente soy responsable. Ekoetxea se encuentra en un proceso de transformación que persigue dar respuesta a los diferentes desafíos derivados de la transición ecológica que afrontamos como sociedad. Soy responsable de este proceso de transformación innovadora, que me hace disfrutar de mi trabajo al máximo nivel.

Registration fees

Face-to-faceUntil 31-05-2024Until 04-07-2024
25,00 EUR59,00 EUR
- 84,00 EUR
- 71,00 EUR
- 59,00 EUR
Live onlineUntil 31-05-2024Until 04-07-2024
25,00 EUR59,00 EUR
- 84,00 EUR
- 71,00 EUR
- 59,00 EUR

Venue

Miramar Palace

Pº de Miraconcha nº 48. Donostia / San Sebastián

Gipuzkoa

43.3148927,-1.9985911999999644

Miramar Palace

Pº de Miraconcha nº 48. Donostia / San Sebastián

Gipuzkoa

Sustainable development goals

Agenda 2030 is the new international development agenda approved in September 2015 by the United Nations. This agenda aims to be an instrument to favour sustainable human development all over the planet, and its main pillars are the eradication of poverty, a reduction in equality and vulnerability and fostering sustainability. It is a unique opportunity to transform the world up to 2030 and guarantee human rights for all.

Sustainable development goals

4 - Quality education

Guarantee quality education that is inclusive and equitable and foster opportunities for lifelong learning for everyone. Key issues: free-of-charge, equitable and quality education, access to higher education and training on an equal basis, education for sustainable development, suitable education centres for persons with disabilities, and safe, non-violent and efficient learning environments.

More information
4. Quality education

11 - Sustainable cities and communities

Make cities and other human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable. Key issues: access to suitable housing and basic services that are secure and affordable, suitable and sustainable transport systems, inclusive urban planning, participative planning and management, protection of cultural and natural heritage, air-quality, green zones, and connections between urban, peri-urban and rural areas.

More information
11. Sustainable cities and communities

13 - Climate action

Adopt urgent measures to combat climate change and its effects. Key issues: mitigation, resilience and capacity for adaptation, planning, national strategies and plans, education and raising awareness, reduction of effects and early warning systems, compliance with the Framework Convention of the United Nations on Climate Change.

More information
13. Climate action

17 - Partnerships for the goals

Strengthen the means of implementation and revitalise the World Alliance for Sustainable Development. Key issues: mobilisation of resources, 0.7% of GDP for official overseas development aid, finances, cooperation in technology and innovation, ecologically rational technologies, skills building, universal and multilateral trade system, coherence on the legislative and institutional levels, availability of data, supervision, indicators and accountability.

More information
17. Alliances to achieve the objectives